Att utveckla ledarskap och varför ledarskapsutvecklingsprogram misslyckas!

Utvecklande LedarskapJag har alltid varit intresserad av ledarutvecklingsprogram, träning och kurser som utvecklar ledare. Jag läser regelbundet Forbes.com som skriver om många intressanta ämnen. Såg denna artikel som jag översatt till svenska:

Under årens lopp har jag observerat nästan alla typer av ledarutvecklingsprogram på planeten. Och det tråkiga är att de flesta av dem inte ens är nära att åstadkomma vad de var avsedda att göra – bygga bättre ledare. I dagens kolumn jag dela den största anledning till att ledarutveckling program misslyckas, och ger dig 20 saker att fokusera på att se till att din egen ledarutvecklingsplan lyckas!
Enligt American Society of Training and Development, amerikanska företag spenderar mer än $ 170 miljarder dollar på ledarskapsbaserade läroplaner, men de flesta av dessa dollar som spenderas på är “Ledarskapsutbildning.” – När det gäller ledarskap, utbildningsindustrin har misslyckats år efter år. Du behöver inte utbilda ledare du utvecklar dem – en subtil men viktig skillnad vilket gått förlorat för många. Ledarskapsutbildning lever och mår bra, men det borde ha dött för länge, länge sedan.
Detta kan vara kätteri för vissa – men utbildning är verkligen den största anledning till att ledarutveckling misslyckas. Medan utbildning ofta accepteras som produktiv, sällan är det. Termerna utbildning och utveckling har på något sätt blivit synonymt när de uppenbarligen inte. Detta är mer än ett argument grundat på semantik – det är smärtsamt verkliga. Jag kommer förmodligen ta lite värme över mina anklagelser mot tränings branschens negativa inverkan på utvecklingen av ledare, och medan denna kolumn fungerar utanför några grova generaliseringar, enligt min erfarenhet att ha arbetat med bokstavligen tusentals ledare, de är till stor del sant.

En översikt av Problemet
Mitt problem med utbildning är det förutsätter behovet av indoktrinering av system, processer och tekniker. Dessutom förutsätter utbildning som nämnda system, processer och tekniker är rätt sätt att göra saker. När en tränare hänvisar till något som “bästa praxis” kan du med stor säkerhet vara säker på att så inte är fallet. Utbildning fokuserar på bästa praxis, medan utvecklingen är inriktad på nästa praxis. Utbildning är ofta en riktad, endimensionell, one size fits all, auktoritär process som ställer en statisk, inaktuell information om människor. Majoriteten av utbildningen sker inom en monolog (föreläsning/presentation) snarare än en dialogruta. Kanske värst av allt, utbildning sker vanligtvis inom ett vakuum som drivs av tidigare erfarenheter, inte genom framtida behov.

Lösningen
Lösningen på problemet ledarskapsutbildning är att skrota den till förmån för utveckling. Inte utbilda ledare, träna dem, använda mentorskap, och utveckla dem, men du ska inte försöka att utbilda dem. Om utbildning försöker standardiseras genom att blanda till en norm och anpassning till status quo, strävar utveckling att framhäva det unika och differentiera genom att skaka om status quo. Utbildning är något ledare fruktar och kommer att försöka undvika, medan de kommer att omfamna och ser fram emot utvecklingen. Utveckling är nyanserad, kontextuell, samarbetsinriktad och pågående.
Detta för mig till ett av de ledande ledarautvecklingsprogrammen i Europa, ja t.o.m. i världen, det grundades på 60 talet och som idag hjälper över 15 000 företag varje år i över 50 länder, bolaget heter Mercuri International

Jag kan varmt rekommendera dem och de har ett digert utbildningsutbud som du kan läsa mer om på deras websajt, bl.a. en kurs som kallas för Utvecklande Ledarskap. För internationella företag är de en perfekt partner!
Självklart finns det många bolag inom utbildningssektorn och du kan enkelt Googla fram ett antal om du själv vill.

Lycka till!

Post A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *